ماجرای سرقت از صندوق امانات بانک ملی شعبه ی دانشگاه

سرقت از صندوق امانات شعبه ی بانک ملی در شب پنجشنبه و در ساعات بامدادی روز 13 خرداد به وقوع پیوست.
سارقان از طریق درب پشت ساختمان که در داخل پارکینگ داخلی است با تخریب و بریدن قفل وارد ساختمان شده و بعد از بریدن درب یه درب خزانه و متلاشی کردن قفل و رمزهای آن، وارد اتاق محرمانه ی صندوق امانات شده اند.

تصویر صندوق امانات بانک ملی

طبق گزارش منبع خبری اقتصاد آنلاین 250 صندوق امانات تخریب شده اما فقط محتویات 169 صندوق به سرقت رفته است.
به دلیل اینکه سارقان به محیط بانک آشنایی داشتند، دستگاه ضبط تصاویر را نیز با خود به سرقت برده اند؛ همین امر باعث شده بود که آمار و اطلاعات دقیقی از تعداد سارقان و نحوه ی ورود آنها به اتاق محرمانه ی صندوق امانات در دسترس نباشد.
بر اساس گزارشات خبری منابع خبری معتبر و فعال سیستم هشدار بانک که باید هم به تلفن همراه رئیس بانک و هم به سامانه ی پلیس متصل باشد، فقط به موبایل رئیس بانک متصل بوده است.
حتی این هشدار سرقت به تلفن همراه رئیس بانک پیامک شد اما به دلیل اشتباهات پی در پی این سامانه ی هشدار بانکی در سنوات گذشته، رئیس بانک هشدار را جدی نگرفته و واکنشی به آن نشان نداده است.
سارقان در زمان سرقت از ابزار و مهمات خاصی بهره برده و تمامی صندوق ها را به وسیله ی دیلم و دیگر ابزار متلاشی کرده و موفق به بازگشایی آن ها شده بودند.

مدت زمان سرقت 14 ساعت بوده است

این طول مدت زمان بسیار زیادی برای سارقان بوده به صورتی که بیشتر از نصف طول روز را برای دسترسی به اتاق محرمانه ی صندوق امانات، اختصاص داده اند.
بزرگ ترین عامل وقوع این حادثه ی بسیار تکان دهنده و دردناک برای دارندگان اموال در بانک مربوطه، سهل انگاری عوامل نگهبانی بانک و بی اعتنایی رئیس بانک به سیستم هشدار سرقت بوده است که از طریق پیامک برای شخص رئیس بانک ارسال شده بود.
از طرفی داشتن زمانی طولانی برای بازگشایی و دسترسی به محتوای داخل گاوصندوق ها، دست به دست یکدیگر داده بودند تا این اتفاق ناگوار در بانک ملی رخ دهد.

اموال به سرقت رفته
گاوصندوق ها چگونه باز شدند؟

تمامی المان های امنیتی از یک سیستم و برنامه ریزی مادر بهره مند هستند که با استفاده از ابزار و تدابیر هوشمند، مدت زمان سرقت را به درازا بکشانند.
برای مثال سارقی که وارد یک منزل معمولی برای سرقت میشود، در برنامه ریزی خود مدت زمان 30 دقیقه ای را برای انجام و به نتیجه رساندن تمام تدابیر خود در نظر میگیرد.
در این مدت زمان، هیچ سارقی به وسیله ی هرگونه ابزار تخریب کننده ی گاوصندوق موفق به بازگشایی گاوصندوق نخواهد شد.
اما اگرچه سارق مدتی بیش از 4 ساعت را برای تلاش به بازگشایی گاوصندوق داشته باشد، ضریب مقاومتی گاوصندوق رفته رفته مسیر کاهشی را طی کرده و تسیلم ابزار های تخریب کننده ی سارقان خواهد گردید.
در نتیجه بی خبر بودن عوامل بانک ملی واقع در میدان انقلاب تاثیری به سزا در موفقیت سارقان به بازگشایی گاوصندوق ها و به سرقت بردن اموال بیت المال داشته است.

خوشبختانه عملیات پیچیده ی کشف سارقین در کمتر از 48 ساعت به نتیجه رسیده و هویت آن ها با استفاده از سامانه های هوشمند تقاطع گیری دیتا فاش شد.

سارقان
عملیات اصلی توسط پلیس آگاهی فاتب انجام شده است.

 

 

 

 

 

نتیجه:

متاسفانه اتکای بدون قید و شرط به صندوق امانات بانک ها با کیفیت مراقبت و محافظت از سرمایه ی مردم امری بسیار پر ریسک تلقی شده و خطر از دست رفتن تمامی دارایی های یک شخص به وسیله ی چنین اتفاقات ناگواری، تمامی مصرف کنندگان از صندوق امانات موجود در بانک ها را به ترس انداخته است.
یک بانک که وظیفه ی محافظت و پشتیبانی از یک صندوق امانات را دارد، با وجود سیستم های هشدار دهنده ی بسیار پیشرفته و سیستم های شناسایی کننده ی چهره ی سارقان و وجود صندوق های امانات بسیار با کیفیت و استاندارد و دیگر ابزارهای امنیتی، لازمه ی پیش بینی و لحاظ برخی تدابیر امنیتی به مراتب هوشمند تری را داراست که داشتن نگهبان های شبانه روزی یکی از آن هاست.
به دلیل مشخص نبودن میزان اموال نگهداری شده ی هر یک از مصرف کنندگان از صندوق امانات، به این نتیجه رسید که بانک به سرقت رفته هیچ گونه وظیفه و جبران خسارتی را به عهده نخواهد گرفت.
پس وجود یک گاوصندوق شخصی در منزل و محل کار، بسیار ضروری بوده و آسودگی خاطر را به دارندگان اشیای گران بها تزریق خواهد کرد.
برای مشاهده ی محصولات امنیتی بتونی به صفحه ی گاوصندوق کاوه مراجعه نمایید.

فردین عباسیان
ارسال دیدگاه